Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evaluering

Læreplanen er evalueret d. 6. november 2023 på et medarbejdermøde. 

I evalueringen indgår observationer på de opstillede mål.

Første mål:

Primære mål med måltider er; at skabe dannelse, samtale, sundhed, fællesskab og at børnene oplever sig som kompetente både i dialogen og ved at hjælpe både sig selv og vennerne.

Hvilke tegn leder vi efter? Dette er det samme som vores mål

Tegn: Børnene er blevet mere selvhjulpne, de øser op og sender skålene videre. De er opmærksomme på hinanden og der er en livlig dialog ved bordet. Der er samtaler om maden og andet. Børnene byder ind. Udvikling af kompetencer og giver udtryk for behov og responderer på spørgsmål. Børnene som er en del af fællesskabet, hjælper hinanden. Øser selv op og sender rundt. Øser passende op. Forholder til det de ser. ”Jeg kan lide, jeg kan ikke lide” Kan forholde sig til at spise og samtale. Kan holde fokus ved bordet. Lægger hagesmække over.

Vi arbejder med ”Madmod” og giver dem en varieret tallerken. Børnene kan nu rumme at ting de ikke bryder sig om kan ligge på tallerknerne og ikke bliver smidt på gulvet. 

Dette er dokumenteret ved observationer samt fotodokumentation, øjenvidneberetninger, fotoplancher af måltidet. 

Der er talt sammen de gange det opleves i hvert fald i starten. Senere er det blevet en del af kulturen en del af hverdagen.

Andet mål:

Kommunikation og sprog: Vi har altid en sproglig opmærksomhed både når vi udformer legemanuskripter og i det hele taget. Vi kobler på den måde både relations dannelsen, legen og bevægelse, den kognitive udvikling og sociale udvikling

Vi har set tegn på at de non-verbale børn bruger kropssprog, at de bevæger sig hen mod verbale sproglige kompetencer og at de udvikler sproget i legen og med legen

Vi har set tegn på initiativ og gentagelser. Viden om elementer i leg og andre betydning af ord. Børnene vil gerne lege med hinanden og benytter ord og forstår ord og sammenhænge. Børnene bruger og leger med sproget hele tiden. Børnene taler med hinanden både i rutiner og leg

Dette så vi i observationer, foto og video. Viden om dette er delt på stuemøder. Vi har også hentet data fra Topi og dialoger med forældrene. Huset og Sprogtrappen

Vokseninitieret leg og ryd-op-sang. Nogen gør det mere end andre. Mange gør det hver dag. De fleste børn har aldersmæssige kompetencer. Nogen skal spørges flere gange og på grund af koncentrationsudfordringer

3. Evaluering (Bliver alle zoner brugt i løbet sf tidsrummet, tidsrummet hvor der bliver filmet og observeret?) Alle zoner bliver ikke altid benyttet og vi skal arbejde videre med dette. Børnenes varierende alder betyder et konstant fokus på hvad vi kan gøre anderledes så børnenes mulighed for børneinitierede lege og vokseninitierede lege med fokus på sprog og kommunikation kan udvikles så alle børn får muligheder for sprog og lege.